dinsdag 20 september 2016

Dag 19: From Jasper to Mount Robson

Donderdag 15 september

Om 8u30 worden we wakker. Vannacht is het toch nog redelijk koud geworden, maar zeker niet onder het vriespunt. Het was onze laatste nacht in de tent. Jammer, in de tent heb ik altijd beter geslapen dan in de meeste hotels. Het kamperen was een leuke ervaring en ik zal het zeker missen. Hoewel we er wel veel tijd mee verloren hebben, door het opzetten en afbreken van de tent. Toch, is deze ervaring een moment om nooit te vergeten.

We ruimen alles voor een laatste keer op. De tent is volledig droog en hij gaat zelfs sinds het prille begin volledig in zijn draagtas! Die tent moet ik toch zien mee te krijgen naar huis. Hij wilt gewoon mee! Om 10u rijden we weg van de CG. Onze geburen rijden ook weg. Het waren zelfs Belgen. Sinds we in Jasper zijn, hebben we al heel veel Belgen gezien en gehoord.

We rijden nog niet meteen weg van Jasper. Eerst houden we nog een korte stop aan Maligne Canyon. We nemen een klein ontbijt/vroege lunch in de plaatselijke cafetaria en wandelen naar Maligne Canyon. De canyon is verdeeld langs zes bruggen. We wandelen tot de derde brug en vinden enkel de eerste en tweede brug de moeite om een foto te nemen. Na een aantal canyons te gezien hebben, begint het ook wel wat te vervelen.

Hierna verlaten we Jasper. Van de stadjes bij de Nationale Parken vonden we Jasper het leukst. Zeker een aanrader om opnieuw te bezoeken. Je hebt niet het gevoel van een opgeklopte massatoerisme.

Vanuit Jasper rijden we Mount Robson PP binnen. Bij het binnenrijden zien we een ongelooflijk mooi welkomstbord staan. De volgers die onze vorige blogs gelezen hebben, weten dat het traditie is om bij elk park een foto van het bord te nemen. De parken in Alberta hadden geen borden (tenzij de lelijke witte borden). Hierdoor hebben we er geen foto’s van, maar hier (we zijn de grens over in Britisch Colombia) kunnen we poseren.

Goodbye Alberta, hello Britisch Colombia. Ik had mij ook vergist van tijdsverschil in de roadbook, vanaf vandaag is het 9u tijdsverschil met België. Hebben we een uurtje winst vandaag. Het is prachtig weer en komen al snel aan bij het VC van Mount Robson. We kijken even rond en nemen foto’s van de bijna 3600 m berg.

Door het tijdsverschil hebben we wel nog wat tijd om een wandeling te maken. We wandelen naar Kinney Lake (een deel van de Berg Lake voor backcountry). Een gemakkelijke wandeling dat gestaag naar boven gaat tot aan het meer. Alle wandelaars zijn hier super vriendelijk. Zelfs de Aziaten steken hun handen omhoog!

Van hieruit rijden we verder door naar Clearwater. Om 18u komen we aan bij Cedar Haven Cabins. De gastvrouw ontvangt ons en alles ziet er dik in orde uit. Helaas is er geen internet, enkel aan het huis van de eigenaars om mails te checken. Jammer! Ik had voorzien om de blog te kunnen bijwerken, want het begint wel wat veel te worden. Niets aan te doen. We laden onze koffers uit en rijden nog even naar Clearwater. Tom gaat tanken en kopen nog wat nieuwe inkopen voor de volgende dagen. In de DQ halen we ons avondeten. Er is ook geen WiFi. De update van de blog zal voor in Vancouver zijn.

Terug in de cabin eten we onze hamburgers op, kijken nog wat tv en vallen al snel in slaap. Morgen gaan we naar Wells Gray PP. Een PP waar ik het meest naar uitkeek. Dit park heb ik zelf gepland, dus zal een drukke dag worden. Good night!

Weer: 6 – 23 °C
Hiking: 11 km
Wildlife: eekhoorns

1. Mount Robson is zo prachtig! En die lake heeft zo'n mooi helder blauw water... foto's van op een postkaart..